Η Google έχει υποσχεθεί να μην αναπτύξει κανένα νέο τρόπο παρακολούθησης μεμονωμένων χρηστών για διαφημίσεις μόλις καταργήσει την τρέχουσα μέθοδο.
Ο τεχνολογικός γίγαντας είναι ένας από τους μεγαλύτερους πωλητές διαφημίσεων στον κόσμο και κατέχει επίσης το πιο δημοφιλές πρόγραμμα περιήγησης ιστού στον κόσμο, το Chrome.
Ωστόσο, ακολουθεί άλλους παρόχους περιήγησης εξαλείφοντας τα cookies παρακολούθησης. Αυτή η κίνηση εξετάζεται ήδη από την αρχή ανταγωνισμού του Ηνωμένου Βασιλείου. Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών δήλωσε τον Ιανουάριο ότι το σχέδιο της Google να αφαιρέσει τα cookies – τα οποία θα μοιράζονταν αποτελεσματικά λιγότερες πληροφορίες με τους διαφημιζόμενους – θα μπορούσε να έχει “σημαντικό αντίκτυπο” στη διαφημιστική αγορά και στους ιστότοπους ειδήσεων.
Μια ομάδα εμπόρων που αντιτίθενται στην ιδέα ισχυρίζονται ότι η Google θα κερδίσει ένα πλεονέκτημα εξαλείφοντας τέτοια cookie, επειδή έχει άλλους τρόπους απόκτησης προσωπικών πληροφοριών από τους χρήστες.
Τι είναι το cookie?
Τα cookie αποθηκεύουν προσωρινά μικρές ποσότητες πληροφοριών σχετικά με το τι κάνει ένας χρήστης σε έναν ιστότοπο και αποτελούν σημαντικό μέρος του σύγχρονου διαδικτύου. Για παράδειγμα, μπορούν να “θυμούνται” πράγματα, όπως αυτό που υπάρχει σε ένα διαδικτυακό καλάθι αγορών ή εάν ένας χρήστης είναι συνδεδεμένος.
Ωστόσο, ένα cookie παρακολούθησης τρίτου μέρους μπορεί να χρησιμοποιηθεί για “παρακολούθηση” ενός χρήστη από ιστότοπο σε ιστότοπο, οπότε ένας ιστότοπος μπορεί να “γνωρίζει” ότι ψωνίζατε για έναν τύπο προϊόντος – όπως ρούχα ή παπούτσια – και να διαφημίσετε αυτά τα πράγματα σε εσάς αλλού-κάπου αλλού.
Αυτός είναι ο τύπος που καταργεί σταδιακά η Google, ακολουθώντας το προβάδισμα ορισμένων σημαντικών προγραμμάτων περιήγησης (browsers), συμπεριλαμβανομένων των Mozilla Firefox και Safari της Apple, τα οποία ήδη τα αποκλείουν από προεπιλογή.
Τι λέει η Google;
Ορισμένοι επικριτές ανησυχούσαν ότι το σχέδιο της Google να σταματήσει αυτά τα cookie θα εμπόδιζε τους αντιπάλους της να δημιουργήσουν χρήσιμους καταλόγους πληροφοριών στόχευσης διαφημίσεων – ή ότι η ίδια η Google θα μπορούσε ακόμα να το κάνει. Η εταιρεία φάνηκε να αντιμετωπίζει αυτήν την ιδέα απευθείας στη νέα της ανακοίνωση. “Σήμερα, κάνουμε σαφές ότι μόλις σταματήσουν τα cookie τρίτων, δεν θα δημιουργήσουμε αναγνωριστικά για να παρακολουθούμε άτομα καθώς περιηγούνται σε ολόκληρο τον ιστό, ούτε θα τα χρησιμοποιούμε στα προϊόντα μας”, ανέφερε η εταιρεία στο μια ανάρτηση ιστολογίου.
“Δεν πιστεύουμε ότι αυτές οι λύσεις θα ικανοποιήσουν τις αυξανόμενες προσδοκίες των καταναλωτών για την προστασία της ιδιωτικότητας, ούτε θα αντέξουν σε ταχέως εξελισσόμενους περιορισμούς και συνεπώς δεν αποτελούν βιώσιμη μακροπρόθεσμη επένδυση”, δήλωσε η Google.
Όμως, αυτή η απεικόνιση αμφισβητήθηκε από τον βιομηχανικό όμιλο Marketers για ένα Open Web, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η Google θα έχει άδικο πλεονέκτημα. Ο διευθυντής James Rosewell είπε ότι η Google δεν έχει υποσχεθεί να σταματήσει το εξατομικευμένο μάρκετινγκ ή τη συλλογή δεδομένων, μέσα στα δικά της προϊόντα – κάτι που θα συνεπαγόταν την αλλαγή των όρων και προϋποθέσεων των προϊόντων της. Οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει ακόμη να διασφαλίσουν τον ανταγωνισμό, μέσω της νομοθεσίας, είπε, ή “οι διαφημιζόμενοι θα έχουν λίγη επιλογή ως προς το πού ξοδεύουν τα χρήματά τους” και υπάρχουν λιγότερα πλεονεκτήματα απορρήτου για τον μέσο χρήστη, υποστήριξε. “Έχετε μια μεγάλη εταιρεία τρισεκατομμυρίων δολαρίων που μέσω ενός αθέμιτου συμβολαίου … σας παρακολουθεί τις περισσότερες φορές, η μόνη διαφορά είναι ότι θα συνδεθείτε και μέρος του περιφραγμένου κήπου τους.”
Τι θα μπορούσε να συμβεί;
Η απομάκρυνση από τα cookie προκλήθηκε από χρόνια αυστηρότερης νομικής ρύθμισης και αυξημένης συνέιδησης των καταναλωτών. Αλλά η διακοπή της χρήσης cookies παρακολούθησης δεν εμποδίζει κάθε εξατομικευμένη παρακολούθηση, καθώς ο κλάδος έχει βρει δημιουργικές λύσεις για τη δημιουργία εξατομικευμένων δεδομένων.
Το λεγόμενο “fingerprinting”, για παράδειγμα, προσπαθεί να χρησιμοποιήσει ένα τεράστιο φάσμα λεπτομερειών σχετικά με τη συσκευή σας – τον τύπο του τηλεφώνου ή του υπολογιστή, την έκδοση του προγράμματος περιήγησης, τη γλώσσα, τη διεύθυνση IP ή ακόμα και τις γραμματοσειρές που έχετε εγκαταστήσει – για να αναγνωρίσετε το μηχάνημα. Ο διαφημιζόμενος μπορεί να μην γνωρίζει το όνομα του ατόμου, αλλά μπορεί ακόμα να “ακολουθήσει” αυτό το “fingerprint” στον ιστό.
Η Google, η οποία θα συνεχίσει να πωλεί διαφημίσεις, υποστηρίζει ότι αυτή και άλλες εταιρείες πρέπει να βρουν μια λύση που “αποφέρει αποτελέσματα” για τους διαφημιζόμενους. Λέει τώρα ότι οι άνθρωποι δεν πρέπει να παρακολουθούνται επιθετικά για να «πάρουν τα οφέλη» της στοχευμένης διαφήμισης. Ένας τρόπος για να γίνει αυτό, είπε η Google στην ανάρτηση ιστολογίου της, ήταν να “κρύψει άτομα μέσα σε μεγάλο πλήθος ανθρώπων με κοινά ενδιαφέροντα”, έτσι ώστε να είναι δύσκολο να καταλάβουμε το ιστορικό περιήγησης ενός ατόμου.